Back to homepage Arts | Entertainment Boston Globe Online BostonWorks Real Estate Sports digitalMass Travel The Boston Globe Spotlight Investigation Abuse in the Catholic Church
HomePredator priestsScandal and coverupThe victimsThe financial costOpinion
Cardinal Law and the laityThe church's responseThe clergyInvestigations and lawsuits
Interactive2002 scandal overviewParish mapExtrasArchivesDocumentsAbout this site
 Latest coverage

March 23
Law's words frame new play

March 2
Wary Catholics return to church

January 25, 2004
Churches report attendance up

January 4, 2004
Dot parish struggles to survive

December 28
Hudson fill-in priest welcomed

December 12
Law prays daily for diocese

November 22
Assignment for Law expected

November 20
Policies on VOTF reconsidered

September 19
Crisis issues in church's future

September 18
Meeting ban at parish is lifted

August 4
O'Malley given warm welcome

August 1
Lawmakers see shades of gray

July 31
An angry protest, and prayers
Voices of protest and support
Three in crowd bound in hope
At BC, optimistic students watch

July 29
Lay group to engage O'Malley

July 24
Many outraged after AG's report

July 21
Law to skip bishop installation

July 18
O'Malley invites Law, victims

July 11
Bishops seek private opinions

Earlier stories

Spotlight Report


On television, story on Law grows, but pulls back by day's end

By Mark Jurkowitz, Globe Staff, 12/13/2002

Mix together a dash of speculation, a smidgeon of confusion, and a heaping teaspoon of competitive pressure, and you've got the recipe for the confusing story about Cardinal Bernard F. Law's possible resignation that played out on television news yesterday.

Based largely on a story by the Fox News Channel, the three major Boston network affiliates led their noon newscasts with reports that Law had offered to resign or submitted his resignation during his trip to Rome, even ahead of his meeting with the pope.

Yet, by the time the sun set and the 5 p.m. newscasts rolled around, the tone and time frame of the story had changed perceptibly. WBZ-TV (Channel 4) stated that Law was ''expected to offer his resignation'' while WCVB-TV (Channel 5) cited reports that ''Law is ready to submit his resignation.'' WHDH-TV (Channel 7) also indicated that Law is ''expected to offer to resign tomorrow.''

In a mid-afternoon interview, Channel 4 news director Peter Brown acknowledged the strategic retreat from the earlier, more definitive reports. ''Everyone's kind of pulling back right now,'' he said. ''It was that initial splash and kind of slowly pulling back.''

The initial splash was generated by an 11:30 ''News Alert'' that aired on the Fox News Channel. In an interview from Rome, correspondent Greg Burke gave viewers the dramatic news that ''it looks the beginning of the end for Cardinal Law,'' who ''has already offered his resignation in meetings here.''

A half-hour later, Channel 5 cited the Burke account indicating that he had offered to resign, according to station news director Coleen Marren. Channel 4's newscast stated that ''Sky News, a respected European news agency, is reporting that Bernard Cardinal Law has submitted his resignation to Pope John Paul II.''

Channel 7 opened its newscast with the Fox scoop about Law already submitting his resignation. But its reporter in Rome, Victoria Block, then quickly stressed that there were conflicting reports and no confirmation that he had resigned.

That kind of confusion was routine yesterday. A spokeswoman for MSNBC said the cable news outlet was playing the story cautiously, relying on a Reuters report that Law was waiting to meet with the pope. But by late afternoon, MSNBC was telling viewers that Law ''reportedly offered to resign.''

Reflecting on the ebb and flow of the day's coverage, Channel 7 public relations director Ro Dooley Webster said, ''it's a dynamic process, and our viewers are aware of the flow of information.'' Charles Kravetz, vice president of news at local cable network NECN, said his outlet reported on ''the conflicting reports,'' while being careful to cast doubt on the value of the speculation.

''Everyone was reporting there are reports. No one had it firsthand in Boston,'' he said. ''Is this an example of rumor run amok? Your guess is as good as mine.''

This story ran on page A60 of the Boston Globe on 12/13/2002.
© Copyright 2002 Globe Newspaper Company.

© Copyright 2004 The New York Times Company
Advertise | Contact us | Privacy policy